domingo, 20 de xaneiro de 2019

As instalacións eléctricas da ventilación de garaxes baixo o punto de vista da continuidade no seu funcionamento en caso de incendio.


Escusatio non  petita.

Teño a sorte de ter moitos e moi bos amigos. A maioría deles son xente tranquila coa que se pode beber unha cunca de bo viño e comentar sen moito   apaixoamento a actualidade. Pero hai outros viven lonxe de Vigo e con eles temos que limitarnos a manter o contacto a través das redes sociais. Entre estes últimos hai un, ao que chamaremos Antonio, co que teño unha estraña relación que non sei ben se chamar de amor/odio. Coñecémonos un día nunha presentación do meu libro de Centros de Transformación e desde aquel momento, supoño que pasmado pola cantidade de páxinas  que o libro inclúe, dá por suposto que podo responder adecuadamente a calquera das súas consultas. E eu, como son moi fachendoso, e non quero que se convenza do contrario, e as intento responder. Polo menos as que son de índole técnica, que as de lexislación cústanme bastante máis.

Así que cando María lembroume que estes días finalizaba o prazo para mandar a miña colaboración á revista de APROIN, pareceume interesante utilizar unha das súas consultas deste segundo tipo co fin de suscitar un debate entre os técnicos implicados, dunha ou outra maneira, nesta problemática.

Preguntaba Antonio cal era a postura das administracións públicas galegas,  de forma especial  a de Consellería de Industria da Xunta de Galicia, acerca da necesidade de asegurar a continuidade do funcionamento da instalación de ventilación dun aparcadoiro ou garaxe nunha situación de incendio mediante unha subministración complementaria ou sistema equivalente. El realizara esta mesma consulta ao resto de administracións públicas de España atopando entre as poucas respostas, máis que unha disparidade de criterios unha ausencia total deles, para dar unha resposta razoada e ben argumentada.

Ollando atrás (sen ira).

A concentración de vehículos automóbiles nos sotos dos edificios de vivendas foi sempre un motivo de preocupación dos lexisladores industriais, tanto baixo o punto de vista dos riscos asociados á baixa calidade do aire   respirable como do elevado perigo de incendio vinculado os grandes volumes de combustible presentes, e a posibilidade da súa perda ou trasfega.

Ao longo da historia industrial deuse a este tema diversas orientacións, problemáticas todas elas, xa que aquilo que solucionaba os problemas de calidade do aire   respirable agravaba os riscos de propagar e avivar o lume en caso de incendio. 

No que se refire ao noso país, as primeiras normativas específicas de ventilación de garaxes das que teño memoria persoal como técnico, foron os artigos das Normas Básicas de Edificación da   NBE-CPI-88 primeiro, seguidas pouco despois polas   NBE-CPI-91 e   NBE-CPI-96A para os criterios construtivos, e a  A miña-  BT 027 do Regulamento   Electrotécnico para Baixa Tensión, do ano 1.973 para as instalacións. Estas Normas Básicas de Edificación,  NBE, foron substituídas no ano 2006 polo Código Técnico da edificación,   CTE, e o regulamento de baixa tensión de 1973 polo do 2002. A estes dous textos fundamentais habemos de engadir os que, como bos herdeiros dos romanos, Comunidades Autónomas e Concellos aplicáronse con afán a engadir; páxinas e páxinas de normativa, cargada de boas intencións   aclaratorias, pero confusa e contraditoria nos seus resultados.

Teño que recoñecer (chiste privado).


Teño que recoñecer que a ventilación de garaxes é un tema dunha certa complexidade, que presenta unha tendencia natural ao caos, cando tentamos que unha única instalación responda adecuadamente a tres propósitos distintos cuxos condicionantes é preciso conciliar, e que detallamos a continuación: 

1. Garantir que non se acumule monóxido de carbono nin outros contaminantes en concentracións perigosas en ningún punto do aparcadoiro. O monóxido de carbono ten unha densidade menor que a do aire, polo que en condicións de libre circulación acumularase nas partes altas do aparcadoiro. O resto de contaminantes, CO2,   H2Ou,  N2,  CO, Óxidos de nitróxeno, chumbo, compostos   sulfurosos, hidrocarburos etc., emitidos polos motores dos automóbiles na súa circulación polo garaxe, teñen comportamentos varios. 

2. Evitar a clasificación da instalación do garaxe como “local con risco de incendio ou explosión”  conforme á  MIE-  BT-029 do   REBT. Esta instrución no punto 4.2 Exemplo de emprazamentos perigosos, recolle especificamente entre os locais da Clase I aos garaxes, exceptuados os de uso privado de menos de cinco prazas. A Guía técnica de Aplicación da instrución citada recolle no seu Anexo III o método para seguir para   desclasificar os garaxes mediante ventilación.

3. Garantir a evacuación dos fumes que  podan xerarse en caso de incendio. Aínda que  o feito de  ventilar un local no que existe un lume ten o efecto claramente adverso de facer crecer a cantidade de osíxeno dispoñible para a continuidade do incendio, e en consecuencia a aceleración da reacción de combustión, ten, pola contra, efectos positivos. En primeiro lugar garantir a evacuación dos fumes que se xeran en caso de incendio dalgún dos vehículos automóbiles no interior dun aparcadoiro, o que permite que as persoas que  poida haber no seu interior continúen respirando aire en lugar dos fumes tóxicos produto da combustión. En segundo lugar manter a visibilidade necesaria para que ditas persoas presentes no local incendiado  poidan alcanzar facilmente as vías de escape. A terceira podería ser que a ventilación actúa diminuíndo a temperatura interior do local, e a cuarta a mellora das posibilidades, grazas á retirada destes fumes de alta opacidade, de localización rápida do foco do lume polos equipos de loita contra incendios.

Esta terceira misión, a evacuación dos fumes que se xeran en caso de incendio, é o  meollo da consulta  acerca da necesidade de manter o funcionamento dese sistema ao que gran parte da literatura tecnolóxica reservou o nome de de “desenfumage”[1]

Estado actual do arte.

Lembremos que vos  principais aspectos dás  instalacións eléctricas nos  garaxes figuran  na normativa actual,  na  instrución técnica complementaria  ITC- BT-28  Instalacións en  locais de pública  concorrencia,  na  ITC- BT-29  Prescricións particulares para  as  instalacións eléctricas dúas  locais con rocha de incendio  ou explosión e  na  ITC- BT-20 Sistemas de instalación, aplicando vos principios de  escolla dá canalización eléctrica en función dás influencias externas dá norma UNE 20460-5-52, actual UNE-EN 60364-5-52.

Non punto 2.3 dá  primeira  instrución citada, a  ITC- BT-28  Instalacións en  locais de pública  concorrencia, establécese que vos  estacionamentos soterrados para  máis de 100 vehículos  terán que  ter  subministración de reserva,  entendendo por  subministración de reserva a que se efectúa  pola  mesma empresa  fornecedora de  enerxía por medios de distribución  independentes, por  outra empresa distinta  ou polo propio usuario mediante medios de  produción propia, por  exemplo grupos  electróxenos. Ou  artigo 10  do  REBT aclara que  unha  subministración complementaria #podar ser considerada de reserva  cando ten como mínimo  unha potencia  do 25% dá potencia total contratada para a  subministración normal.

Pola  súa banda nos comentarios  do Ministerio de Fomento  ao Punto 8 Control  do fume  do incendio  do Documento Básico  do  CTE SE 3 Evacuación de ocupantes, dise: A  subministración eléctrica dás  instalacións de control de fume de incendio  dun  aparcadoiro, […] debe […]  garantir ou control  do fume de incendio durante a evacuación dous ocupantes.  Enténdese que a instalación  achega  dita garantía  cando ou  seu  proxecto,  execución e  mantemento son acordes  coa normativa técnica existente e  coas  regras de  boa práctica  xeralmente admitidas.

Non caso dá  ITC- BT-29  Prescricións particulares para  as  instalacións eléctricas dúas  locais con rocha de incendio  ou explosión, ou Anexo III  Instalacións eléctricas en  garaxes  fornece abundantes  indicacións para a planificación e  deseño  destas  instalacións.

Finalmente citar para  as  instalacións en  aparcadoiros ou apartado 5.2 dá norma UNE 23584, a norma UNE-EN 12101-10, ou apartado 14.4 dá norma británica  BS 7346-7 e ou  artigo 4.5 dá norma belga  NBN  S21-202-2,  recoñecidas ambas as  as como aplicables polo Ministerio de Fomento.

O menos común dos sentidos.


Todo este empacho normativo ten unha motivación clara: demostrar o perigo de achegarse demasiado ao bosque; percibes cada pequeno detalle de cada árbore pero perdes de vista o bosque; perdes a visión de conxunto. Se retrocedemos un pouco e pensamos como debería de funcionar un sistema é posible que sexamos capaces de obter algunha conclusión, que estará recollida ou non polas normas, pero se avalada pola lóxica e o menos común dos sentidos: o sentido común.

Lembremos que a pregunta específica do noso amigo Antonio era se a administración pública debería esixir a instalación dunha subministración complementaria, ou sistema equivalente, para asegurar a continuidade de funcionamento da ventilación de garaxes en caso de incendio. Adianto que, na miña opinión, e como repetía ata  o  hastío aos meus alumnos da Universidade, a resposta segue sendo: depende.

Explícome: para cumprir as misións citadas no punto 3 para a ventilación dun aparcadoiro, é dicir, mellorar a calidade do aire   respirable; manter a visibilidade necesaria para a evacuación dos ocupantes do local; diminuír a temperatura interior do garaxe e posibilitar a localización rápida do foco do lume para os equipos de loita contra incendios, é lóxico pensar que:

1. O criterio fundamental de deseño da instalación será de asegurar a retirada dos fumes produto da combustión durante un tempo suficiente como para permitir a evacuación segura do local ata a chegada dos equipos de loita contra incendios.

2. Para asegurar esta retirada dos fumes, todos os elementos da instalación deberían continuar funcionando de forma satisfactoria en condicións de temperatura elevada durante un tempo razoable.

3. Os   normalizadores chegaron ao consenso de establecer a temperatura máxima do aire nesas circunstancias en 400º  C e o tempo no que o sistema debe manterse en funcionamento en 90 minutos.

4. No estado actual da técnica os   ventiladores de evacuación de fumes son accionados por un motor eléctrico. En consecuencia este motor deberá cumprir tamén esta condición: funcionar satisfactoriamente únaa temperatura de 400º  C durante un mínimo de 90 minutos.

5. A canalización eléctrica que fornece a enerxía eléctrica a leste motor estará sometida, como é lóxico, á mesma esixencia de 400º  C durante un mínimo de 90 minutos.

6. Tamén as proteccións eléctricas de liña e de motor deberán ser deseñadas tendo conta esta esixencia de continuidade de funcionamento.

7. Tampouco a protección diferencial habería debido intervir   intempestivamente nesta situación, polo que o réxime   TT non parece o máis idóneo; mellor deseñar unha “illa   IT” mediante a instalación dun transformador de illamento.

8. Finalmente, todas estas preocupacións de deseño son totalmente inútiles se non aseguramos a presenza de enerxía eléctrica de forma segura na alimentación.

Pois xa chegamos á pregunta final: e como se asegura a presenza dunha fonte de enerxía suficientemente segura? Pois a resposta, como xa adiviñariades non é outra que … depende!

E agora un pouco mais en serio: en cada caso concreto a criterio do   proxectista.




Nota [1]: Igual que aparellaje, la palabra desenfumage es un galicismo. Désenfumage, según el diccionario francés es el fait de désenfumer, d'évacuer la fumée d'un lieu, acción de deshumar (¿?), evacuar el humo de un lugar.

Ningún comentario:

Publicar un comentario